Bye bye Vietnam

Jag har lamnat vietnam nu och har precis kommit till phuket efter en 12 timmars bussresa fran bangkok.

Sa nar jag var i Hoi an sa traffade jag 2 svenska tjejer. Och jag maste arligt talat vara varldes samsta pa att komma ihag namn, antingen det eller sa var det alkoholens fel. Men nar jag sprang pa dom 2 dagar senare sa kom jag inte ihag deras namn. Men dom viste sjalvklart vad jag hette . Det visade sig att bada hette Johanna. Hur kan jag glomma mitt eget namn? illa

Sa jag, johanna och johanna akte tillsammans ner till Nha Trang. Dar sa hangde vi pa stranden pa dagarna och gick ut pa kvallarna. Harligt!

Sen akte jag vidare till dalat och tjejerna akte till en annan stad. Dalat ar en stad uppe vid bergen. Sa jag akte runt med min guide tony pa hans motorcykel hela dagen jag spenderade i dalat for att se de olika plantagen, vattenfall, silkesfabriken och den vackra omgivningen.

Darefter akte jag ner till Ho Chi Minh City dar jag bodde hemma hos Adam som jag fick kontakt med via couchsurfing. Det var ett valdigt fullt hus dom natterna jag spenderade dar eftersom hans roomates ocksa hade bokat in couchsurfers. Sa dom ar 4 personer som redan bor i huset och vi var  7 couchsurfers. Och det fanns 2 madrasser och 2 soffor. kandes som att bo i dorms pa hostel igen. Sa jag delade en dubbel madrass med en jakligt rolig kille fran kanada.
Jag tanker absolut couchsurfa igen for vi hade hur kul som hellst i det huset. Adam var en jakligt galen och otroligt rolig kille. Han salde sitt hus och  akte till nord och syd amerika for att couchsurfa i 1000 dagar for att sen flytta till HCMC for att jobba som engelska larare och vara couchsurfer host och nu ska han snart publicera en bok om det.

Nagot av det basta med att resa ar just alla intressanta manniskor man traffar och fa hora deras historier. En flyttade till korea for att jobba som larare, en annan gor en jordenrunt resa utan att aka flygplan, en  har varit ute och rest konstant i 3 ar for att han tror att varlden ska ga under 2012. Vissa har slutat sina jobb, salt allt dom har for att resa utan att ha nagra planer pa att nagonsin aka hem igen.

Sa nu ar jag som sagt i Phuket. Jag spenderade bara 1 natt i bangkok eftersom jag har varit dar forut. Jag hade tankt at jag skulle trekka uppe vid chaing mai. Men jag skippade det och akte direkt ner hit. Jag har ju inte vart i laos och kambodja an, sa jag  gor nordthailand nar jag besoker dom landerna i min nasta resa.

Sa vad ar planen nu? Ingen aning. Jag far se.

Varlden ar liten

Emelie berattade till mig att Marcus (en irlandare vi larde kanna i australien) var i vietnam. Sa innan jag gick pa bussen hit till hoi an sa skickade jag ett mail till honom och fraga vart han var. Nar jag kom fram till mitt hostel i hoi an sa checkade jag in i ett rum med 3 sangar och det bode redan en person dar men ingen var dar inne nar jag kom. Sen gick jag ner for att jag tankte anvanda internet och se om han svarat pa mitt mail. Men da sitter Marcus vid en av datorerna for att precis svara pa mitt mail. Och inte bara det, det visade sig att det var han som bodde i samma rum som mig. Seriost vad ar chansen att vi bada ar i samma stad, samma hostel och samma rum. Tyckte de va ratt sa haftigt.

Sa vi gick ut och at middag sen motte vi upp nagra av hans vanner och sen hade vi en valdigt lyckad utekvall. Han akte vidare idag. Men vi kommer vara i thailand under samma period sa vi kanske springer pa varandra igen.

Vietnam

Jag sitter just nu i Hue och vantar pa en buss som ska ta mig till Hoi An.

Sa jag hade lite problem nar jag forst skulle flyga till Vietnam. Jag hade hort fran min jatte sakra kalla (ett par backpackers) att om man bara ar i Vietnam 15 dagar och har en flygbiljett ut fran landet sa behover man inget visum. Nar jag skulle checka in kl 5 pa morgonen sa holl dom inte med och nekade mig till att stiga pa flygplanet. Det var inte direkt det jag ville hora och efter att bara ha sovit 4 timmar sammanlagt pa 3 dygn sa va jag ratt sa sliten. Men jag envisades om att jag hade ratt, och efter att ha kollat upp det lite mer sa kom dom fram till att det faktist var jag som hade ratt.

Jag blev kar i vietnam sa fort jag hade kommit dit. Alla motocyklar, galen trafik, gamla hus, marknaderna, folket. Man skulle kunna kora runt i Hanoi utan backspeglar eftersom dom anda inte anvands. Man kor mellan filerna utan att kolla och tutar for att varna att man ar dar. Det gar inte att beskriva trafiken hur galen den ar. Men jag alskar det, for det ar sa annorlunda jamfort med sverige. Dom packar allt pa sina motocyklar. Ratt sa kul att se eftersom man blir lika forvanad varje gang att dom luckas kora i den trafiken med all packning. Jag sag exempelvis en motocykel med 7 vanliga cycklar pa. En annan motocykel hade 2 personer, 1 gris och 3 gass plus vanlig packning pa.

Fran Hanoi sa akte jag till Halong bay som sags vara den vackraste platsen i Vietnam. Vi akte en grupp pa 16 personer och bodde en natt pa en bat i halong bay. Darifran sa besokte vi en grotta, badade och paddlade kajak runt oarna. Hur vackert som helst. Och vi hade det sjukt kul inom gruppen. Pa kvallen delade vi nagra flaskor vodka och sjong kareoke. Absolut den roligaste kvallen jag haft pa lange, sa lyckat!

Efter halong bay sa tog jag en buss i 3,5 timmar tillbaka till Hanoi for att vanta pa en buss till Hue vilket tog 14 timmar.

Jag stannade bara i Hue en natt. Det finns inte sa mycket att gora har. Sa jag vill inte slosa mer tid eftersom jag bara kan gora vietnam pa 15 dagar. Sa nu ska jag till Hoi an, sen aker jag till Nha Trang, darefter till Da lat och sen sa avslutar jag vietnam i Hu chi minh. Dar kommer jag bo 2 natter hos en kille jag fick kontakt med via couchsurfing. Darefter sa tar jag ett flyg till bangkok. Och i thailand tanker jag stanna langre sa att jag kan da det lugnare.

Seriemordare och Bedbugs

Varmt varmt varmt, aah va harligt!
Nu ar jag i kuala lumpur och har precis kommit tillbaka till hostelet efter en turistdag. Har promenerat runt, sett petronas tornen och akt runt med en turistbuss. Man kanner sig som en riktig kandis nar man vandrar runt i asien tanke pa hur folk stirrar pa en for att man ar turist.

Jag kom hit igar runt 11 pa kvallen. Flygresan var helt okay. Satt och prata en del med den australienska sjukskoterskan som satt brevid mig vilket gjorde att resan gick lite fortare, och fick en del tips om asien. Jag hade bokat hostel redan och checkade in i ett rum med 8 sangar. Jag forvantade mig att traffa backpackers runt min alder. Men den enda som var i rummet var en koreansk man i 50-ars aldern. Och hela hostelet verkar tomt, vi kanske ar 5 pers i hela huset. Sa jag har inte traffat nagot folk an. Men det gor inget, aker ju imorgon bitti till vietnam.

Sa igar kvall efter att jag checkat in sa gick jag ut for att ata en sen middag vilket kostade mig 2 kr. Helt okay!

Jag har aldrig kannt mig radd nar jag bott pa hostel och delat rum med folk, snarare tvart om jag har kannt mig trygg med folk runt omkring. Men igar nar jag skulle sova sa blev jag helt plosligt jatte radd och lag och tankte vilket gjorde mig annu raddare. Jag borja tanka pa att jag ar ensam tjej, delar ett morkt rum med en man som jag inte kanner. jag visste inte riktigt vart i stan jag bodde, hostlet var nastan tomt och jag kan inte spraket. Om mannen jag dela rum med ville rana mig, valdta mig eller morda mig sa skulle han kunna gora det utan nagon skulle marka det. Vem som helst kan ju trots allt checka in pa hostel och man vet ju att det ar unga manniskor dar. Sa i en timme sa lag jag stel och tankte pa allt som kunde handa och vagade inte ens blunda.
Jag kanner mig ratt sa tontig sa har i efterhand att jag var radd. For efter dendar timmen sa tande mannen lampan i rummet och borjade yra runt och leta efter nagot. Jag fragade honnom vad han gjorde. Efter att han sa sorry minst 5 ggr sa sa han att han hade ett smakryp i sangen. Da insag jag att jag hade en liten man i mitt rum som ar radd for smakryp, och inte en seriomordare.
Sa det tog bort min radsla helt och sen forstod jag inte varfor jag kande mig sa radd. Han ar trots allt jatte trevlig och gett mig en hel del tips om hur jag ska gora for att inte bli ranad pa gatan och sannt som e bra att veta.

Men inatt sa kommer jag inte dela rum med han eftersom jag bytte rum imorse. Jag markte att jag hade fatt mina gamla vanner tillbaka, BedBugs! Men nu slipper jag forhoppningsvis dom i det nya rummet.

Det var vall allt jag hade att saga. Nasta gang jag skriver sa ar jag i vietnam!

Sista dagen i dublin

Sa min samanfattning av dublin ar : pub pub pub kyrka pub pub pub kyrka. Det ar ungefar det man ser nar man ar ute och promenerar har i stan. Men det ar en riktigt mysig stad. Inte riktigt vad jag hade tankt mig, men vet inte heller riktigt vad jag hade tankt.

Sa jag bor kvar pa hostlet med 25 pers. Dar bor bland annat 5 tjejer fran melbourne, nagra fran sydamerika och 3 svenskar. Det ar ett valdigt lungt rum tanke pa att det faktist ar 25 pers dar. Jag tror att jag foredrar dom mindre lugna rummen. Brukar alltid saga det nar jag checkar in pa ett nytt hostel att jag vill ha det rummet med mest folk och dom mest hogljuda, da brukar det bli som bast.

Sa igar var jag en riktig turist. Jag kopte en biljett till en sann dar turistbuss som akte runt i hela staden. Det var ratt sa skont att spendera den mesta tiden i bussen tanke pa att vadret var hemskt. Det regnade hela dagen, men de varsta var att det blaste sjukt mycket. gick inte att ha paraply. Och sen sa hade jag vall inte dom basta kladerna pa mig, ett par sommarskor och leggings. sa jag far vall skylla mig sjalv att jag har blivit forkyld nu. Hur star irlandarna ut med allt regn? Fast dom ar ju trots allt konstiga med tanke pa att dom har chips pa deras mackor.

Juste halloween. Kandes som om jag var den enda i hela staden som inte var utkladd. Det var riktigt kul att se alla kostymer och hur sjuk fantasi vissa har. Sa jag tycker att vi borde borja fira halloween mer i sverige. Den kvallen sa foljde jag med nagra fran hostelet pa pubrunda. Det var kul. Men efter den 4e pubben och av att ha spenderat mer tid i att sta i ko till baren an nagot annat sa hade jag trottnat. sa jag avslutade kvallen med en skrackfilm pa bio.

Idag spenderar jag sista natten i dublin. Aker till asien imorgon. Och for att vara saker pa att bli inslappt i malaysia sa har jag redan bokat en biljett ut darifran. Jag kommer bara vara 2 natter i kuala lumpur och sen aker jag upp till Vietnam. Och for att slippa fixa visum till vietnam sa kommer jag nog bara vara dar 15 dagar. Men jag vet inte. Kanske andrar mina planer.
Jag tog de flesta vaccinationssprutor i sverige. Men jag tankte ta min andra spruta for japansk b har i irland. Men fick hora pa vaccinationsstallet att den sprutan ar slut i hela irland. Sa jag far ta och halla mig borta fran grisar i aisen, eftersom det ar dom som smittar detdar.

Ja nu ska jag sluta babbla och ga och gora nagot vettigt av min dag istallet. Nasta gang jag skriver sa ar jag i asien.

Och skriv garna nagon komentar eller halsning, sa att jag vet att min blogg blir last av nagon ialf =)

Regn regn regn

Jag har precis kommit till dublin och vandrat runt i en kvart i spo regn for att hitta ett hostel. Sa nu har jag checkat in i ett rum med 25 pers.
Har jag sagt hejda till tjejerna och nu borjar min resa pa egen hand.
Sa en liten uppdatering pa vad som har hant. Vi var i Galway i 3 natter da vi bland annat festade, gick runt och sag staden och tog en bat ut till jatte mysiga ana island... tror att det hette sa, jag och namn gar inte ihop. Ialf. Sen sa korde vi upp till letterkenny dar vi bode pa hotel. Ja inte hostel, vi bodde faktist pa ett riktigt fint hotel. Kande att jag inte riktigt passade in med min stora backpackervaska.
Letterkenny var en jatte mysig stad med fina kullar, riktigt irlandskt. Jag ar fortfarande chockad over hur allt ser sa irlanskt ut. Jag kanske borde borja inse att det ar for att jag faktist ar i irland.

Sa nu ar jag ialf i dublin och har ingen aning om vad jag ska gora. Ska ta och ga tillbaka till hostlet snart och fa lite tips om vad jag borde se har. Men just nu med det har vadret sa kanner jag mest att sitta inne pa natt cafe eller nagon pub.

Jag har mailat nagra personer pa couchsurfing, sa jag far se om jag stannar kvar pa hostel tills pa tisdag eller om jag bor hemma hos nagon irlandare. Donno
Men pa tisdag sa blir det asien.

Har kommer det lite bilder fran veckan:

Irland

Ok de blir en snabb uppdatering, eftersom jag maste packa och checka ut om 15 min.

Sa nu ar jag i Irland! Kom igar och efter en flygresa 2,5 timmar och sen bussresa i 3 timmar sa ar jag nu i underbara underbara Galway!
Kathleen, Maria, shaned (om det nu stavas sa) och en till kille som jag inte kommer ihag namnet pa (illa) motte mig vid bussen. Sa harligt att traffa tjejerna igen! Kanns precis som forut sa alla australien kanslor e tillbaka.
Och irland ser verkligen saaa irlandskt ut, precis som ja tankt mig. Vi akte ut till Marias foraldrar som hade haft en stor fest dagen innan sa slakten och deras vanner var fortfarande dar. Sa jag gar in moter runt 30 pers och det ar inte latt att hanga med nar 30 irlandare pratar med varandra! Men de gick. Alla var lika fascinerade over att jag var svensk och hade massvis med fragor, jatte trevliga!
Senare gick vi och at middag och sen checkade vi in pa hostel. Sa kul att antligen bo pa hostel igen, alskar det! Sen kom 2 till tjejer som ja traffa i australien. Till kvallen sa var vi ett stort gang av marias vanner, syskon och deras vanner som gick ut. Forst till en typisk irlandsk pub och sen till en nattklubb, en riktigt lyckad kvall maste jag saga!
Vi kom vall tillbaka till hostlet runt 3-4tiden. Men trots det sa vaknade jag 7 imorse och kunde inte somna om. Sa jag har tagit en promenad i stan. Och det mest konstigaste hande mig! Ok, sa jag gick runt sjalv och njot av hur otroligt mysig staden ar. det ar nastan inga manniskor ute eftersom det ar en rod dag har idag och allt e stangt.  Da hor ja en frammande rost
-Good Morning, lovely morning isn't it. Sager en man 60+ med ett leende och gar vidare.
Jag far chock och far bara fram ett
-ehm ye

Seriost i sverige skulle ALDRIG nagon fa for sig att saga hej till nagon frammling nar de promenderar genom stockholm city. En till anledning att alska irland, alla e sa trevliga och inte lika instangda och privata som oss svenskar. Sa mitt nya uppdrag nar jag kommer hem igen e att starta en revolution och fa ut alla svenskar ur sina skal! Jag ska borja prata med framlingar i sthlm och saga hej! Troligtvis kommer jag mest bara fa konstiga blickar, men va fan nagonstanns maste man starta.

Ha de bra sa lange! Bilder kommer sen!

Packa!

Jag är jätte organiserad och är alltid ute i god tid. Planerar allt in i sista ditalj... eller inte.

Jag har precis börjat tänka på att packa. Och ja klockan är 20.00 och jag åker imorgon runt 4-5 tiden på morgonen. Så först blir det irland. Det e en snabb flygresa, tar mindre än två timmar. Sen tar jag bussen från Dublin till Galway och möter 4 av de irländska tjejerna som jag lärde känna i asien. Maria, den tjejen jag har haft mest kontakt med, hon har frågat mig ett x antal gånger när mitt flyg kommer och har berättat hur jag tar bussen till Galway. Hon är jätte orolig att jag ska komma bort. Efter att rest ensam till australien så känns en liten bussresa i irland inte som en utmaning precis. Men hon är orolig ändå. Och pappa är orolig och rädd över att jag ska flyga. Den som verkar lugnast är jag, och det är ju ändå trots allt jag som e den som ska resa iväg.

I måndags till onsdags så var jag i Berlin och hälsade på Franzi och hennes pojkvän. Hon visade mig runt i berlin och jag tror att jag har sett allt som man möjligtvis kan se där. Och den tjejen kan sin stad och sin historia! Det fick mig att inse att jag knappt vet någonting om stockholm. De känns som om jag hittar bättre nere i Melbourne.
Men ingenting är på engelska i tyskland! Vi åkte en turist båt runt i stan, guiden och informationen var på tyska. På museeum så va det endast på tyska. Och så kollade vi på Imax, och filmen var ju självklart dubbad på tyska. Men franzi fick vara min guide och tolk under tiden jag var där.
Men jag hade det riktigt trevlig och ser fram emot att komma tillbaka till Berlin!
Här är lite bilder:

Resa resa resa!

Då var det dags att resa igen!
Jag har varit hemma i 5 månader nu, så då är det verkligen dags att åka iväg igen. Visst var det härligt att vara hemma under sommaren, men nu när det börjar bli höst så vill jag inte stå still längre.

Så 19-21 oktober åker jag förbi Tyskland en snabbis för att hälsa på en kompis. Därefter åker jag till Irland 25 oktober - 3 novmber för att roadtrippa med några irländska vänner jag lärde känna i Australien.
Därefter vidare till asien, och jag vet inte hur länge jag stannar där. Jag landar i kuala lumpur 4 november, och planerna är att inte ha några planer.
Jag anser att det är det bästa sättet att resa på, att inte planera. Då är man fri och kan göra exakt vad man vill när man väl är där.
Jag får se hur länge jag reser runt i asien. Jag har sökt till sjuksköterskautbildning nu till våren, och om jag kommer in så kommer jag hem i januari. Annars så stannar jag nog tills pengarna tar slut. Jag har inte bokat hem biljett än så att jag kan vara flexibel med när jag ska åka hem. Och det bästa är att jag inte behöver anpassa mig efter någon annan eftersom jag reser ensam.

Jag tänkte även köra lite couchsurfing. För er som inte vet så är det en webbsida som gör det möjligt för en att sova gratis på andras soffor i hela världen. Det måste ju ändå vara det bästa sättet att uppleva nya kulturer och verkligen se landet på bästa sätt, att bo hos lokalbefolkningen. Gå in och kolla på couchsurfing.com !

Melbourne och Great Ocean Road

Imorgon sa aker jag har ifran !
Jag skulle egentligen till Brisbane, men jag andrade mina planer som vanligt. Sa jag aker till sydney imorgon och ar dar ett tag. Sa jag ska ta och boka buss nu. Jag och emelie aker dit tillsammans och vi tankte att vi ska ta bussen istallet for planet. Det ar billigare och man sliper betala en natt pa hostel eftersom va aker 21.00 imorgon och kommer hem 12.00 pa onsdag.
Fast vi kommer att bo pa olika hostel nar vi kommer till sydney. Det ar absolut inte for att vi ar ovanner eller har trottnat pa varandra eller nagot sannt. Jag har bara lust att bo ensam ett tag pa hostel, man lar kanna folk mycke lattare och det var ett tag sen jag var ensam och jag saknar det. Men jag och emelie kommer bo i narheten av varandra, sa det kommer sakert sluta med att vi ar med varandra varje dag anda. For vi trivs sa bra ihop och har jatte kul!

Jag har borjat fa julkanslor och fattar inte att julen redan har varit eftersom det borjar bli kallare och morkare har. Konstigt konstigt. Det maste va skont for er dar hemma att ni ar pa vag till sommaren.

I fredags sa jobbade jag min sista dag pa cafet, rikgtig skont.
Jag har kommit fram till att jag har riktigt latt for att lamna folk och platser. Emelie tycker att det ar jobbigt att lamna melbourne och alla har. men jag tycker bara att det ska bli skont att resa vidare aven fast jag trivs jatte bra har. Man har ju blivit sa van nu med att lamna folk.

I lordags sa var jag och emelie uppe i sodra jordklotets hogsta skyskrapa. Utsikten over melbourne var hur fin som hellst!

Igar sa akte jag emelie och jamie Great Ocean Road som ar en av australiens vakraste vagar. Den gar langst kusten. Vi hyrde en bil och begav oss ivag. Jamie borjade med att kora eftersom han ar fran england och ar van med att kora pa vanster sida. Men att hitta ut fran stan var inte varldens lattaste.
Men nar vi val kom till kusten sa var det hur vackert som hellst, det gar inte ens att beskriva. och det ar synd att det inte alls ser likadant ut pa bilder. men det var i alla fall helt underbart.

Jag har en strand och en stad som ar dopt efter mig pa Great Ocean Road, det maste man ju nastan vara lite stolt over !

Det tog fem timmar att komma hit. Men hem resan tog annu langre tid. Det var dags for emelie att kora. Hon ar duktig pa att kora men hon har aldrig kort pa vanster sida och i en bil dar ratten ar pa hoger sida. Sa ja... det gick ju inte alltid toppen bra. Nar vi var pa en liten och trang vag sa trodde emelie att hon hade pa helljust, vilket hon inte hade. sa istallet for att ta bort helljuset sa stangde hon av ljuset helt nar hon motte bilen. En annan gang nar hon strartade bilen sa glomde hon satta pa ljusen igen och sa korde hon in pa hoger sida av vagen. som tur var sa han ingen bil komma innan hon insag det, och vi lever annu idag.

Pa vagen hem sa plockade vi upp tva liftare. En 47 arig kvinna fran tyskland som har varit ute och rest i 10 ar. Hon hade vart pa alla mojliga stallen, bland annat i indien i 8 ar och jobbat med nagon sorts terapi som handlade om energi och andlighet. Den andra var en 39 arig man fran israel som varit ute och rest i 8 ar. Dom traffade varandra i nepal och har varit och rest i australien i 10 manader och har endast spenderat 1 natt pa hostel. Dom sover vanligtvis pa folks soffor som dom hittar pa en hemsida dar folk erbjuder boende. Och dom har liftat fran cape tribulation ( som ar hogst upp i australien) ner till melbourne ( som ar langst ner ). Och dom hade inga planer pa att sluta resa.

Hem resan tog som sagt mycket langre tid. Vi akte vilse in pa en jatte liten krogig lang vag mitt ute i skogen i  ingenstans. Efter att ha akt dar ett tag sa vande vi tillbaka och kom fram till en bar. Jag gick in och fragade vart vi var. Det verkade vara en typisk liten landsbar med bara gamla gubbar fran omradet. Med det visade sig att vi inte alls var dar vi trode, och det tog ett bra tag innan vi kom tillbaka till ratt vag. Men vi hade bra sallskap i bilen ialf. och vi fick se en kangru och nagot annat konstigt djur.

Ikvall sa ska vi packa och saga hej da till vara vanner. Hoppas att ni har det bra dar hemma!

Melbourne 3 veckor till

Nu har jag sagt upp mig och slutar jobba om 3 veckor och da aker jag till Brisbane igen.
Vi har det fortfarande jatte bra har i st.kilda och trivs otroligt bra. Men vi vill resa vidare. Fast emelie aker till Sydney.

De senaste veckorna sa har vi jobbat, festat, degat pa stranden och njutit av solen. Fast det borjar bli kallt har och vissa dagar kanns det som svensk host. Sa det ska bli skont att komma upp till varmen i Brisbane.

Igar sa jobbade jag och emelie som servetriser pa en stor grekisk dopfest. 100 dollar i handen for 4 timmar ar ju perfekt eftersom vi inte kan spara nagot fran varan vanliga lon fran cafeet. Fast han som agde stallet som vi jobbade med var ratt sa jobbig. Eftter att ha pratat med oss 3 minuter sa forsoker han fa emelie att ga ut pa dejt med honnom. Och han ar halften av hennes langd och dubbel sa gammal som henne. Men han trodde vall att han hade en chans.

Jag ar verkligen inte bra pa att blogga. Jag har gjort jatte mycket, men nar jag satter mig ner och ska skriva sa kommer jag inte pa nagot.
Men men

Hoppas att ni har det bra dar hemma i snon. Nu ska jag ga och lagga mig pa stranden!
Hej hopp

Alskar Melbourne!

Antligen har man fatt lite rutin liv igen. Det kanns skont att ha mandag till fredag jobb och se fram emot helger. Fast cafe jobb ar egentligen inget for mig. Jag har jobbat dar 3 veckor nu och ar jatte trott pa det. det ar exakt samma sak varje dag. Jag saknar att jobba som underskoterska, det ar mycket roligare! Nar man jobbar med manniskor sa ar inte nagon dag lik den andra. Men men, det har jobbet ar ju bara tillfalligt sa jag star ut.

Jag trivs jatte bra i st.kilda! Jag och emelie har flyttat in i lagenheten nu, saaaa skont! Vi har egen toalett och dusch for forsta gangen pa 5,5 manader. Och vi kan entligen tanda lampan nar vi gar upp pa morgonen och man slipper vakna av att folk kommer in mitt i natten. Och alla som bor i byddnaden ar hur trevliga och roliga som hellst. kanske for att nastan alla ar irrlandare?

Jag tror jag lamnade in mitt CV pa fel cafe. Emelie jobbar ju i samma mathall men pa ett annat cafe, och hennes chef och tjejen hon jobbar med ar sjukt roliga! Sa igar sa bjod hennes chef ut oss pa mat och drinkar och det blev en riktigt rolig kvall!

Alla hjartans dag... Den varsta dagen pa aret for singlar. Men jag och emelie ger inte upp hoppet om att hitta en dejt ikvall. sa vi har nu blivit medlemar pa en gratis australiensk dejtingsida for skojjs skull. Far se hur det gar. Men det kommer nog sluta med en utekvall med irrlandarna i huset istallet.

Jag antar att ni har hort om branderna har nere? Det ar riktigt hemskt, flera hundra har dott och tusentals ar utan boende. Jag har inte drabbas av branden eftersom den ar over melbourne och jag bor under stan. Men det ar inte langt fran staden. Min arbetskamrat forlorade nastan hennes hus, och hon har bekanta som har dott. hela den stan hon gick i skola i har brunnit ner. Verkligen jatte hemskt.
Det har varit ratt sa kyligt forra veckan, men nu ar det varmt igen. sa jag hoppas att det inte dyker upp fler brander nu.

Men annars sa ar allt bra och jag trivs sa otroligt bra har! Ha det bra dar hemma!

Melbourne, mitt hem for ett tag nu

Hej hej!
Nu ska jag bli battre pa att blogga oftare.
Jag ar som sagt i Melborune, och jag trivs toppen bra har. Men innan jag kom hit sa var jag och Linda i Sydney nagra dagar, vilket var sjukt kul! Vem skulle inte ha kul nar man ar med linda? Hon maste vara en av dom galnaste, knappaste och gladaste jag kanner. Jag saknar henne enormt mycket och tyckte att det var jatte kul nar hon var har.
Sa de sista dagarna i Sydney sa festade vi for det mesta och gick pa bio en hel del. Jag tyckte om sydney mycket mer nu an vad jag gjorde sist.
Men nar linda akte sa var det inte lika kul dar langre, sa jag akte till Melbourne istallet. och jag har fatt jobb!! Jag jobbar pa ett cafe mandag-fredag.emelie jobbar i samma food court men pa ett annat cafe. 20 minuter efter att jag fick mitt sa fick hon sitt jobb, vilket ar perfekt.
Det ar riktigt mysigt har i Melbourne. Jag saknar inte Brisbane alls.

Det har varit Australien Open nu, sa hostelerna har varit sjukt dyra. sa jag och emelie har delat sang nu sen jag kom hit, for att dela pa priset. och varat hostel ar sa stort sa ingen marker det.
Men nagra dagar sa har vi sovit pa nagra irrlandares baddsoffa. Vi traffade dom i st.kilda en dag nar vi inte hade nagot boende, sa vi spenderade nagra natter i deras lagenhet. Och nasta vecka sa kommer jag och emelie flytta in i samma byggnad, tack vare dom. Och det ar jaaatte fint i det omradet. lagenheten ligger 1 min fran havet. det ligger precis vid massa mysiga fik och barer och det ar ingen stadsstress dar.
har ar nagra bilder fran stranden

Vi flyttar nasta vecka, och det ska bli saaa skont. For jag och emelie delar som sagt sang nu. och det har kommit varldens varmebolja hit till melbourne sa det ar 40-50 grader och jatte tort och kvavt. och vi har ingen A/C pa rummet och delar rum med 17 pers sa det gar knappt att sova. Vaknar hela tiden pa natterna och det tar evignehet innan man somnar och det bara rinner om en hela tiden. Jatte jobbigt. Jag gillar varme, men da ska det finnas A/C.

Jag Alskar melbourne! Kommer nog att stanna har i 2-3 manader nu.
sen reser jag vidare

Helt underbart!

Halloj. Det var ett bra tag sedan jag skrev sist, och jatte mycket har hant!
Vi har gjort varan resa langst ostkusten och det ar absolut det basta jag har gjort! Har satt jatte manga fina platser och gjort massa med saker. Men det basta av allt var att min basta kompis Linda var har en manad och gjorde den resan med oss.

Vi borjade i noosa everglades. Da var vi ute i skogen i 3 dagar 2 natter utan guide, dusch eller el. Vi borjade forsta dagen med att paddla i 4 timmar till kamping stallet. Otroligt fin sjo. Dar satte vi upp talt och lagade mat. Pa kvallen nar det var backsvart sa akte jag, emelie och en galen tysk ut pa sjon och satt och kolla pa den stjarnklara himlen i tystnaden. Otroligt mysigt.
Dagen efter sa paddlade vi i 2 timmar, for att sen vandra upp for ett berg i vardens hetta och flipp-flopp i 2 timmar. Da kom vi fram till en liten sandoknen. dar vandrade vi runt ett tag for att sedan vandra ner for berget och paddla tillbaka. valdigt jobbigt i den varmen, men det var vart det.

Efter att ha svettas en hel del och inte haft en ducsh pa 3 dagar sa var det riktigt skont att komma tilbaka till hostelet.

Efter noosa sa akte vi upp till Rainbow beach. Dar ifran sa akte vi ut till varldens storsta sand o, Fraser Island. Vi tjejer och nagra irrlandare slapp sitta i bussen och fick aka i en jeep istallet runt pa on. Otroligt fint!!  Det var en av hojdpunkterna pa resan. Vi besokte olika sjoar, ett vrak och vi vandra upp for ett berg dar man hade varldens finaste utsikt ifran. Pa kvallen gick vi ut, riktigt kul och lyckad kvall. Och jag sag dingosar som inte de andra gjorde nar jag var ute vid havet pa kvallen med en av guiderna. Det ar vilda djur som ser ut lite som hundar.

Vi firade jul pa Rainbow beach. Det gjorde vi genom att ha BBQ vid stranden. Och pa morgonen sa kollade vi pa soluppgången vid havet.

Sen var det dags for att paddla igen. Den har gangen sa paddlade vi 1.1 mil i hoga vagor i haver for att se delfiner. Jatte haftigt! Dom kom nara och simmade under min och lindas kajak.

Sedan sa var det dags for Airlie Beach. Dar ifran sa akte vi med en segelbat vid Withsundys oarna i 3 dagar 2 natter. Ingen stress och jatte fridfullt. Jag snorklade for forsta gangen har, och det ar nagot av det haftigaste som jag har gjort! Sag fullt med konstiga fiskar, vissa var jaaatte stora. Och sa sag jag en stor skoldpadda. Det ar haftigt hur dom inte ar radda for en.

Efter witthsundays sa akte vi upp till Magnetic Island. Har firade vi nyar med ett fullmoon party vid stranden. Valdigt lyckat. Basta nyar hittills.

Sen sa var det dags for fallskarmshoppning! Det var hur haftigt som hellst! Och det tanker jag absolut gora om innan jag aker hem. Jag trodde att jag skulle vara nervos eller radd, men det var jag inte alls. Sag bara fram emot att hoppa. Men emelie satt i planet och hade dodsangest och stina trodde att hon skulle spy. Men vi alla lever !

Dagen efter sa var det dags for en till adrenalinkick. Vi akte upp i bergen for att vattenforsranna. Det blev en riktigt lyckad dag, jatte kul!

Resten av resan spenderade vi i cairns och uppe i Cape Tribulation vilket ar en regnskog. Dar uppe sag vi krokodiler, vi red pa hastar mitt i sporegnet langst stranden, vi snorklade i det finaste delen av barriarrevet. Dar sag vi haj, skoldpadda, stingrocka och ett helt underbart fint rev.  Vi sag spindlar som var lika stor som mina hander, vi vandrade i regnsskogen och vi var radda nar vi var ute och gick i morkret eftersom det finns farliga vildsvin dar.

Nar varan resa var slut sa akte jag och Linda till Sydney. Men nu ar jag i melbourne och jag skriver mer om det i nasta inlagg. Hej sa lange!

Halloj

Antligen sa har jag fatt ett tredje jobb!
Jag kommer att jobba som personlig assistent pa olika stallen i brisbane. Jag tar hand om folk med psykiska och fysiska handikap i alla aldrar. Jag kommer att jobba hemma hos folk och pa speciella boenden. Sa det ska bli kul att testa nagot nytt och inte bara jobba innom aldervarden.
Sa nu har jag mina tre jobb och behover inte tanka pa det mer.

Jag trivs fortfarande toppen bra i Brisbane. Emelie och stina flyttade ner till byron bay i mandags. Trots att jag gillar brisbane sa langtar jag till att vara vid stranden...

Man lar sig verkligen att leva i nuet har nere. For allt ar bara tillfalligt. Mannoskorna man traffar reser vidare, man lamnar stallerna som man ar pa och man tar inte saker forgivet pa samma satt som hemma. Alskar stammningen har i australien, allt ar sa avslappnat. Manniskorna ar oppna och layed back, speciellt irrlandarna. Och det ar en heel del irrlandare har. Jag ar riktigt sugen pa att aka och jobba i irrland i framtiden som sjukskoterska i kanske ett halvar.

Har ar lite bilder.
I lordags sa var vi ute i en park och hade BQ, riktigt lyckat och mysigt.